- MIDAS -

Troen ved graven og i livet

Læserbrev

Flensborg

onsdag, 12.09. 2018 18:53

Provst Viggo Jacobsen,

Søndagsordet

16. s. e. trinitatis

I søndags blev forskellen på Martha og Maria betonet. Maria havde »valgt den gode del«, idet hun satte sig ned og lyttede til Jesus. Kommende søndag er de to søstre enige om at rette samme anklage mod Jesus efter broderens død: »Herre, havde du været her, var min bror ikke død.« Bebrejdelser hang i luften, for som der står: »Kunne han, som åbnede blindes øjne, ikke også have gjort, at Lazarus ikke var død?«

Vi kan genkende klagen, når et familiemedlem, en bekendt, en nærtstående dør uden at være »mæt af dage«.

Vi synes, at det er uretfærdigt. Bliver vrede og vil ikke acceptere det. Vi forstår det ikke. Får vi situationen lidt på afstand, kan vi godt se, at vi hermed reagerer, som om vi har ret til livet.

For vi valgte nu en gang ikke selv fødselsdagen endsige vore forældre. Det er et vilkår, at vi skal give slip på livet på et tidspunkt. Tænk bare på, hvor sandt selve sproget udtrykker vore vilkår: »At blive født«, »at afgå ved døden«, »at tage sit liv«. Der kan nævnes andre udtryk.

Jesus gik hen til graven og kaldte Lazarus ud. Sådan kalder han på os i vores død, for som han selv sagde: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.

Og enhver, som lever og tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø!« Det er Guds tilsagn til sit menneske. Han tager os til sig i døden.

Gør dig selv den tjeneste at finde billeder malet af Arne Haugen Sørensen på nettet eller besøg museet. Du vil finde et billede med enormt store hænder, der nænsomt griber om en menneskekrop. Her udtrykkes på stærkeste måde, at Gud tager mennesket til sig i døden, at Jesus Kristus er opstandelsen og livet.

Herfra kan man trøstet tage livet på sig og kaste sig ud i de udfordringer livet byder.

Login


Kære læser

For at kunne se dette indhold, kræver det, at du har et aktivt abonnement, og at du er logget på.
(Brugernavn og adgangskode er identiske med logindata for e-avisen)

Køb abonnement Login



Liebe(r) Leser(in),

um diesen Inhalt sehen zu können, müssen Sie über ein aktives Abonnement verfügen und eingeloggt sein.
(Benutzernamen und Passwort sind identisch mit den Login-Daten für das E-Paper)

Abo kaufen Login